Laatste Tweet

5 tips voor elke deeltijd zzp’er

De deeltijd zzp’er is in opmars als ik de nieuwsberichten van vandaag lees. Begrijpelijk, want het geeft meer vrijheid, je kan vaak doen wat je écht leuk vindt en bij behoudt van een vast inkomen naast het ondernemerschap heb je meer zekerheid. Ik kan dit als ondernemer alleen maar toejuichen.

5 tips voor deze deeltijd zzp’er!

1. Oké, stel, je bent startend ondernemer en gaat vol voor je eigen bedrijf als deeltijd zzp’er. Je steekt er veel tijd in (schrijf de uren op!) en je hebt ook al wel wat inkomsten en uitgaven..Zorg dat je alles netjes bijhoudt. allereerst omdat je administratie anders een rommel wordt, maar vooral, omdat je zeker geen zoekactie wil starten voor bonnen en facturen.. dat kost veel (te veel) kostbare tijd.

2. Keep it simple. Maak geen schema aan voor 20 soorten kostenrekeningen, maar houd het bij 5 of 6. Of wil je echt weten hoeveel pennen je hebt versleten of hoeveel keer je bij het tankstation gegeten hebt? Een algemene kostenrekening, eentje voor telefoon en internet, één voor lunchkosten en één voor benzinebonnen, bankkosten..eventueel abonnementen..dan kom je al een heel eind.

3. Het urencriterium. Als je meer dan 1.225 uur per jaar aan je bedrijf besteed, krijg je ondernemersaftrek. Dat is ongeveer 25 uur per week. Schrijf alle uren op die je aan je onderneming besteed. Ook je administratie en bijvoorbeeld het bijwonen van netwerkbijeenkomsten. Máár, aangezien je ook bij een werkgever in dienst bent, is het niet vanzelfsprekend dat je als deeltijd zzp’er het redt om zoveel uur aan je eigen bedrijf te besteden. Ga zorgvuldig om met het schrijven van gewerkte uren en let er op dat ook je omzet ongeveer in balans is met de uren. Weinig omzet, terwijl je op papier ver boven 1.225 uur uitkomt, is natuurlijk ook niet best (en niet overtuigend).

4. Besteed je de maandag en woensdag aan je eigen bedrijf? Schroom dan niet om dit ook te communiceren. Het is voor jou én je opdrachtgevers beter om duidelijke afspraken te maken. Voorkom telefoontjes op de dagen dat je eigenlijk niet op kan nemen, dat scheelt veel stress bij jou en iedereen weet waar ze aan toe zijn.

5. Hoe klein je administratie ook is, je kan het maar beter direct goed aanpakken. Iedere week ontmoet ik wel een deeltijd zzp’er en andere ondernemers die, ondanks dat ze ”klein” zijn, met tegenzin hun administratie voeren. Net niet genoeg kennis, twijfels of ze het goed doen, vastlopen bij buitenlandse klanten en uren staren op een foutje, met er achter aan een veelbetekenende zucht, zijn vaak voorkomende problemen. Ik ben van mening, als je het op een goede manier aanpakt, dan fiets je zo door je administratie heen. Neem een half uur de tijd per maand voor je volledige administratie en dan is de klus geklaard. Sterker nog, je bent geïnformeerd door de uitkomst er van. Want dat is wat je administratie moet zijn, informatie, niet alleen registratie.

Benieuwd wat ik voor jou kan doen? Stuur een berichtje naar tessa@prodigid.nl en kom even langs. We bespreken jouw situatie en ik vertel meer over het Prodigid concept. Geheel vrijblijvend advies en een kop koffie. De meeste starters kunnen meedoen voor het instaptarief van € 33,30 per maand voor hun gehele administratie. Een eerlijke, lage prijs, professionele diensten, persoonlijk contact en gegarandeerd een prettige samenwerking.

administratiekantoor nijmegen

 

  • Een leek op het gebied van administratie?

    Bij Prodigid Administratiekantoren kun je altijd rekenen op support!